Skończ z niespokojnym snem

Przydatne wskazówki dotyczące spokojnego snu

Jeśli w trakcie nawrotów choroby masz problemy ze snem, nie jesteś wyjątkiem. Spokojny sen w nocy jest jednak konieczny dla dobrego samopoczucia i codziennego funkcjonowania.
Brak snu może być przyczyną stresu, niepokoju, czy przygnębienia. Niewystarczająca ilość snu, nie tylko wpływa negatywnie na nastrój, ale również na wiele innych aspektów życia, począwszy od życia zawodowego i towarzyskiego, aż po współżycie intymne i związki1.

Odpowiednie przygotowanie

Dobra wiadomość jest taka, że można sobie pomóc na wiele sposobów:
  • Upewnij się, że temperatura w sypialni jest odpowiednia. Większość osób śpi lepiej, jeśli w sypialni panuje nieco niższa temperatura2.
  • Zaciągnij zasłony, aby przyciemnić pomieszczenie. Światło zmniejsza poziom melatoniny, hormonu, który wywołuje senność. Gdy w pomieszczeniu jest ciemno, organizm wytwarza więcej melatoniny, co pomaga zasnąć3.
  • Zapewnij sobie wygodne łóżko oraz czystą i świeżą pościel. Unikaj prania pościeli w detergentach, które mogą podrażniać skórę.
  • Obok łóżka postaw krem nawilżający, aby po przebudzeniu nałożyć go na skórę, redukując w ten sposób potrzebę drapania.

Większości osób z czasem udaje się przywrócić prawidłowy sen, ale stres związany z bezsennością może utrudniać powrót do naturalnego cyklu snu.



Głębokie oddychanie

W przypadku bezsennych nocy i frustracji wynikającej z problemów z zaśnięciem, można przetestować kilka technik relaksacyjnych. Techniki medytacji i wizualizacji pomagają wielu osobom, warto więc je wypróbować.
Innym sposobem jest wygospodarowanie na kilka godzin przed zaśnięciem około 20–30 minut tzw. „czasu na zmartwienia” i spisanie wszystkich swoich obaw. Pozwoli to zatrzymać nieustanne rozmyślanie o nich i ułatwi zaśnięcie. Przeniesienie trosk na papier może również pomóc spojrzeć na wszystko z dystansem.

Zachowanie spokoju

Na koniec ważne jest, aby dać sobie czas i nie martwić się za bardzo. U większości osób sen powraca do normalnego cyklu, ale w wielu wypadkach stres związany z bezsennością może to utrudniać.