Śpij dobrze!

W jaki sposób można zapewnić sobie spokojny sen

Badania wskazują, że osoby z łuszczycą częściej odczuwają niepokój i przygnębienie. Brak snu jeszcze bardziej nasila stres, pogłębia niepokój i utrudnia przerwanie błędnego koła problemów ze snem. Zaburzenia snu nie tylko negatywnie wpływają na nastrój, ale również na wiele innych aspektów życia, począwszy od relacji towarzyskich i zawodowych, aż po współżycie intymne i związki.
Dobra wiadomość to fakt, że jest wiele sposobów pozwalających przywrócić regularny sen.

Odpowiednie przygotowanie

Zapewnij sobie chłodne, ciemne i ciche pomieszczenie4,5 oraz wygodne łóżko. Zaciemniające zasłony i dobrej jakości materac mogą pozytywnie wpłynąć na jakość snu. Pamiętaj również, że picia herbaty lub kawy z kofeiną na cztery godziny przed pójściem spać, lub obfite i ostre posiłki wieczorem mogą zaburzy sen.

Sen stanowi ważną część procesu zdrowienia, ponieważ umożliwia ciału i umysłowi samoistnie się regenerować.



Odpręż się

Znalezienie wieczorem czasu na wyciszenie organizmu pomoże zapewnić lepszy sen. Możesz wziąć kąpiel, posłuchać muzyki lub przeczytać książkę. Niektórym osobom w odprężeniu się pomaga medytacja6, innym natomiast ćwiczenia oddechowe. Niezbyt intensywne ćwiczenia w ciągu dnia także mogą pomóc się odprężyć i zapewnić spokojniejszy sen.

Odsuń zmartwienia na dalszy plan

Jeśli to zamartwienia wywołane łuszczycą nie pozwalają Ci zasnąć, postaw sobie za cel przejęcie kontroli nad dręczącymi myślami. Co wieczór postaraj się wygospodarować około 20–30 minut na tzw. „czas na zmartwienia” i spisać wszystkie swoje troski. Zapisanie ich zatrzyma proces nieustannego rozmyślania, a przelanie ich na papier pozwoli spojrzeć na wszystko z dystansu. Następnego dnia możesz ponownie spojrzeć na swoją listę i zastanowić się nad wagą spisanych problemów i postawić sobie cele do realizacji.
Jeśli zmagasz się ze stresem, dręczą Cię zmartwienia lub lęki i masz problemy z zaśnięciem, te proste techniki mogą Ci pomóc.
Jeśli mimo wszystko nadal towarzyszy Ci stres, przygnębienie lub lęki, porozmawiaj o tym z lekarzem. Z pewnością postara się zapewnić Ci dodatkowe wskazówki lub skieruje po bardziej specjalistyczną pomoc.