Zapanuj nad nawykiem drapania

Przerwanie świądu i drapania

Jeśli świąd związany z łuszczycą powoduje u Ciebie chęć drapania, to pewnie już wiesz, że choć drapanie przynosi tymczasową ulgę, może również prowadzić do pogłębiania stanu zapalnego skóry, zwiększonego bólu, owrzodzenia zmian, a nawet pękania skóry1.
To z kolei może zwiększyć stres związany z łuszczycą i prowadzić do zaostrzenia się objawów choroby1. Wiemy, że świąd i drapanie są powszechne wśród osób dotkniętych łuszczycą i że można skutecznie z nimi walczyć na wiele sposobów.

Bez względu na przyczyny, aby przerwać błędne koło świądu i drapania, należy w pierwszej kolejności pozbyć się świądu. Najlepiej, w tej sytuacji, skupić uwagę na czymś innym.



Poszukaj alternatywy

Warto uświadomić sobie, w jakim momencie zaczyna Cię swędzieć skóra i co wyzwala cykl świądu/drapania. Można prowadzić notatniki i zapisywać w nim czas i sytuacje, w których najczęściej odczuwasz chęć drapania. Zastanów się również, czy skóra rzeczywiście swędzi, czy jest to po prostu nawyk.
Bez względu na przyczyny, aby przerwać błędne koło świądu i drapania, należy najpierw wyeliminować świąd. Pomogą Ci w tym techniki odwracające uwagę.
Możesz notować, jakie czynniki wyzwalają u Ciebie świąd skóry. Może to być rozmowa telefoniczna lub oglądanie telewizji. Następnie znajdź sobie zachowania zastępcze, które pomogą Ci powstrzymać potrzebę drapania. Zachowaniem takim może być na przykład mazanie po kartce, rysowanie lub wysyłanie wiadomości sms do przyjaciela.

Znajdź rozwiązanie odpowiednie dla siebie

W jednym ze szpitali dermatolodzy uczą osoby z łuszczycą techniki zwanej „odwróceniem nawyków”2. Na początek należy zapisywać w dzienniczku częstotliwość drapania. Wyniki mogą Cię zaskoczyć. Zazwyczaj pacjenci drapią się częściej niż im się wydaje.
Gdy pojawia się kolejna chęć drapania skóry, należy odczekać 10 sekund. Chociaż wymaga to nieco praktyki, można osiągnąć bardzo dobre efekty.
Kolejny krok to zastąpienie nawyku drapania nowym zajęciem, na przykład ściskaniem pięści przez 30 sekund. Chęć podrapania zazwyczaj mija w ciągu kolejnych 30 sekund. W ten sposób możesz skutecznie walczyć z potrzebą drapania.
Ostatecznie, jeśli nadal odczuwasz potrzebę drapania, możesz spróbować ucisnąć palcem na swędzący obszar.
Stosując tę metodę codziennie, po upływie pewnego czasu zauważysz, że potrzeba drapania się nie jest już taka częsta. Stosując dodatkowo kremy nawilżające i inne leki możesz znacząco zmniejszyć odczuwany świąd. Przerywając błędne koło świądu i drapania, pozytywnie wpłyniesz na stan Twojej skóry.